Élményeket adunk.

KÉT KERÉKEN STRANDRÓL STRANDRA

Ha csak pár napra jövünk a tó mellé és szeretnénk minél többet látni ebből a vadregényes tájból, akkor szinte kötelező kerékpárra szállni. Nemcsak azért, mert a Tisza-tó gátja nem mindennapi útvonalat biztosít a kerekezőknek, hanem azért is, mert így gyakorlatilag mi is részei leszünk ennek az élménynek.

0 825

Ez nem a Tour de France, itt a tempó mellékes. Sík a terep, nem kell nagy szintkülönbségekkel számolni, az útburkolat hibátlan, és 6-8 kilométerenként egy-egy strand, büfé várja a vándorokat. Itt vezet végig az Eurovelo 11 nemzetközi kerékpárút, amely Norvégiától Görögországig szeli át Európát.  Autók csak elvétve bukkannak fel, így zavartalanul suhanhatunk a tó körül. Ráadásul a Tisza-tó körül számos helyen van lehetőség kerékpárt bérelni elég kedvező áron, és szinte bármilyen kétkerekű alkalmas a tókerülésre.

A legjobb kiindulási pont Poroszló, hiszen ez van legközelebb Budapesttől, már ha innen érkezünk. A kör megtételéhez persze bármelyik települést választhatjuk kiindulási pontnak. Ott letehetjük az autót az ingyenes parkolóban és átülhetünk a drótszamárra. Az útvonal egy nap alatt kényelmesen végigtekerhető, akár még gyerekekkel is.

Az útvonal végig a tó partján, nádasok és fák mellett halad, közben az összes itt honos madarat megcsodálhatjuk.

Turisztikai kánaán

Egy rövid – 7 kilométeres – szakasztól eltekintve nem kell az elég forgalmas 33-as utat használnunk. Vannak, akik ki is kerülik ezt a darabot Poroszló és Tiszafüred között. Viszont a többi maga az élménybringázás! A tájékozódásban végig táblás és egyéb instrukciók segítenek nekünk, követni ezeket egyáltalán nem bonyolult. A part menti gátig bringasáv és különálló kerékpárút vezet el, a gátról pedig túl sok eltévednivaló lehetőség sincs.

A bringaút végig a tó melletti gát tetején halad, amire engedéllyel rendelkező gépjárműveknek van csak behajtási engedélye. Így erre nem kell túl sok figyelmet fordítani. Ami viszont körbevesz, arra annál inkább. És ez nemcsak a természetre vonatkozik, hiszen Tiszafüredig tulajdonképpen egy turisztikai kánaánban tekerhetünk. Ha itt nem kap kedvet valaki a hosszabb tisza-tavi víkendhez, akkor sehol. Egymást érik az étkezdék, a strandok, a vízitúrát és túravezetést kínáló táblák. Ugyanakkor nem jellemző a Balaton-partra jellemző őrület. Itt béke van és nyugalom…

A Kerékpáros Centrum különleges alakjával már messziről felhívja magára a figyelmet.

Nyugodt tekerés

Abádszalókig az összes itt honos madárral találkozni fogunk, de a botanikusok sem unatkoznak errefelé. Az útvonal végig a tó partján, nádasok és fák mellett halad, hangos kuruttyolás közepette. Abádszalókon a gát a strand területén folytatódik, de a fizetős részt kikerülhetjük és kezdődhet a második etap. Kisköre előtt a gáton lámpa irányítja a forgalmat, egyszerre csak egy irányba. Akár tolhatjuk a bringát, ami nem utolsó szempont, hiszen mindent jobban megfigyelhetünk.

Kiskörétől Poroszlóig sokkal több a strand, ha arra van kedvünk, betérhetünk egyikbe-másikba kicsit csobbanni. Ez már csak azért is különleges élmény, mert szinte a régi balatoni feeling vár ránk. Öltözőkabinok, csúszdák, lakókocsik és minden, ami a retroélményhez hozzátartozik.

Négy helyen komppal szelhetjük át a tavat, de lehetőség van csónakos-kerékpáros kombinált utak megtételére is, a kikötőkben kölcsönözhető hajók segítségével. A nyugodt tekerést a régió területén 500 egységes kerékpárpark és kiépített szervízhálózat is biztosítja.

Kerékpáros Tisza-tavi kisokos

1. Kerékpárral végig, autóval szinte teljesen végig a gát koronáján kialakított úton lehet haladni, így folyamatosan gyönyörködhetünk a vízben, a tájban.
  2. A kerékpárút hossza 65 km.  Kis körnek hívják azt az utat, amikor nem egy teljes kört teszünk meg, hanem Poroszló és Tiszafüred között a 33-ason levágjuk – ez mintegy 70 km. Nagy kör pedig, amikor tényleges kört megyünk, és mindezt megfejeljük egy izgalmas kompozással is. Poroszlónál nem tekerünk át a 33-ason, hanem az ároktői kompig a vadregényesebb földutas töltésen vagy közúton jutunk el. Átkompozva Tiszacsegére visszaérünk Tiszafüredre.
  3. A kis kör kerékpárral laza tekerés mellett is kényelmesen megtehető 3-3,5 óra alatt. A nagy körre  szánjunk egy napot.
  4. Autóval 30 km/óra a megengedett maximális sebesség a gátkoronán. Családostól is biztonságosan lehet a nekivágni az útnak.
  5. Gépjárművel a vízoldalon lehet csak parkolni! Pihenésnél a kerékpárokat se hagyjuk szanaszét, a közlekedőket ne akadályozza.
  6. Szezonban már az abádszalóki strand miatt sem kell letérni a gátról, korábban a település felé kellet kerülni.
  7. Az északi oldalon a körei strand, a dinnyésháti strand, a sarudi élményfalu és a poroszlói strand miatt is le kell térni a gátról, de csak gépjárművel, a kerékpáros forgalom zavartalan.
  8. A 33-as főúton nincs külön kerékpárút: az autósok a kerékpárosokra figyeljenek, a bringások pedig az autóforgalomra. Ez a 7 km-es szakasz azonban csak egytizede a Tisza-tó megkerülésének.
  9. Feltétlenül álljunk meg Tiszafüreden a szabadstrandon csobbanni, és Tiszaörvényben a gát melletti HelloHalban halat enni, Kiskörénél pedig a hallépcsőt megnézni.
  10. A kerékpárral és gyalog a töltésen közlekedni természetesen ingyenes, használatáért sehol sem kell fizetni! Gépjárműveknek viszont engedélyköteles.